Dodávky nového notebooku, PC, systému bez přidaných služeb


Máte jasno, jaké zařízení potřebujete, jste schopni si je jednoduše objednat od kteréhokoli prodejce na internetu, jakou službu tedy od nás můžete potřebovat? I v tomto nejjednodušším případě Vám můžeme být prospěšní.

      Každý kupující ví, že má ze zákona právo požadovat bezplatný záruční servis po dobu dvou let. Méně lidí však již ví, jak mechanizmus takové zákonné záruky probíhá. V případě reklamace se klient přirozeně obrací na prodejce, ať již to je internetový obchod nebo kamenná prodejna. Je to jeho zákonné právo. Zákon však již nestanoví, že prodejce musí umět reklamované zařízení opravit. A zpravidla to prodávající také ani neumí, protože nemá kapacitu na to, aby "dělal servis zadarmo" – jak je často záruční servis vnímán.

         Existuje zaběhnutý systém výrobci podporovaných smluvních servisů, kam prodejci v případě reklamací zařízení zasílají k opravě. A tady jsou dvě úskalí.

      První: Prodejce musí zařízení odeslat do servisu a vyčkat na jeho rozhodnutí, zda lze uplatnit záruku na bezplatnou opravu nebo výměnu. Celý proces nápravy se tak prodlužuje a často trvá až 30 zákonem předepsaných třicet dní.  

      Druhé: Z našich dlouholetých zkušeností víme, že naprostá většina nefunkčních stavů IT zařízení, které jsou uživateli vnímány jako vady, na něž je uplatnitelná bezplatná záruka, je způsobena chybou aktuálního nastavení software nebo jeho nesprávným použitím (nebo i neznalostí uživatele). Že tedy nejde o chybu, za niž je odpovědný výrobce hardware. A ani prodejce není odpovědný za chyby v používání software klientem.

        Důsledek: Servis oznámí prostřednictvím prodejce, že neuznává záruku a navrhne cenu za opravu. V případě, že klient placenou opravu odmítne, často servis naúčtuje částku za provedenou diagnostiku a cenový návrh (ze zákona má právo požadovat náhradu nezbytných nákladů na diagnostiku případně i dopravu). Někdy také, aby prokázal funkčnost hardware, servis bez varování klienta přeinstaluje operační systém do předprodejního stavu, tedy zruší všechna již existující individuální uživatelská nastavení a smaže uživatelská data.

   Pokud je zařízení zakoupeno u nás: Samozřejmě převezmeme zařízení do záruční opravy, je-li klientem reklamována jeho funkce. Zjistíme-li, že jde o nereklamovatelnou chybnou software, klietovi tak ušetříme čas a peníze zmařené zamítnutou reklamací. Pro u nás zakoupené zařízení tuto diagnostiku považujeme za konzultaci a neúčtujeme žádný poplatek.

     Poradíme se s klientem o postupu, jak chybu napravit tak, aby nepřišel o existující data a nastavení. Můžeme dospět také k závěru, že chybná funkce není způsobena reklamovaným počítačem, ale například chybným připojením v síti nebo jiným vnějším vlivem. Pak s klientem dohodneme další postup – se zásahem u něj na pracovišti ve firmě nebo doma. 

      Jde-li přece jen o chybu, kterou je nutno napravit servisní cestou, ať již jako bezplatnou opravu při reklamaci nebo jako opravu, na níž se reklamace nevztahuje, poradíme se s klientem, zda je nutno uchovat před servisním zásahem data a nastavení a je-li to možné, před servisním zásahem data zabezpečíme. Oprávněnou reklamaci pak sami vyřídíme.